maandag 2 juni 2014

Study stress

maandag 2 juni 2014
Ik heb eigenlijk best vaak dat ik een toets vergeet en er dan 2 dagen van tevoren achter kom waardoor ik niet veel tijd meer heb voor leren. Als het voor een moeilijk vak is het ik natuurlijk pech en schiet ik gelijk in de stress. Als ik dan min boeken voor mijn neus heb en zie hoeveel ik moet leren in die kleine 2 daagjes zakt de hoop me gelijk tot aan de grond en wil ik het liefst gewoon mijn boeken wegpleuren met de gedachte ''ik haal hier toch wel een onvoldoende voor... Dus waarom zou ik gaan leren?'' Dit is dus een super slechte gedachte die ik mezelf moet afleren! En vaak push ik mezelf ook om door te leren! Hier wat tips voor jou als jij even in de stress zit.






1. Veel mensen die dit probleem hebben gaan via internet opzoeken wat ze nou het beste kunnen doen waaruit blijkt dat ze te horen krijgen wat ze allang wisten ''had je maar eerder moeten beginnen.'' Op zo'n moment hebt je daar natuurlijk helemaal niks aan want tjaa het is al te laat maar je wilt toch een voldoende! Ik zou zeggen sluit je pc gewoon af... Het is pure tijdsverspilling om naar antwoorden te zoeken die er niet zijn! En in de tijd dat je er naar zocht had je al heel wat kunnen leren.

2. Motivatie is belangrijker dan je misschien wel denkt. Als je denkt dat je toch een onvoldoende gaat halen haal je die ook. Wees een beetje positief en als je de motivatie door je lijf voelt stromen gaat het leren een stuk makkelijker! Ik spreek uit ervaring. Wat mij altijd erg motiveert is als ik bij mezelf denk ''wil je niet een keertje het hoogste cijfer uit de klas krijgen en laten zien dat je het wel kunt?'' Nu heb ik dat het bij mij op school niet zo goed gaat en dat ik het dan een soort van wil bewijzen. Maar zoiets ligt geheel aan jezelf!


3. Relax een beetje! Op zo'n moment is het natuurlijk moeilijk want de druk ligt hoog en je wilt natuurlijk een mooi cijfer halen. Maar wat schiet je op als je loopt te stressen. Als je er over loopt te stressen gaat het alleen maar slechter, ga je negatiever denken en zal je je nooit 100% kunnen focussen want dan raas je maar als een gek door die teksten terwijl je het sneller onthoud als je het zorgvuldig leest.


4. Lees de tekst een rustig door en maak een samenvatting. Je kan die hele lap tekst wel 100 keer lezen maar dan zal je het nooit onthouden. Als je alle belangrijke dingen eruit weet te vissen en allemaal op een rijtje zet sla je niet de onnodige informatie op maar alleen dat gene dat er echt toe doet! Als je schrijft kan je je ook beter concentreren en sla je het sneller op. Als je leest ben je sneller afgeleid en wat ik best vaak heb is dat ik niet meer weet wat ik gelezen heb en maar een beetje over de tekst ga kijken. Als je schrijft moet je je er wel op focussen en sla je het gelijk sneller op!

5. Neem gerust een pausen tussendoor om een beetje te relaxen. Als je alles in 1 keer probeert op te slaan ben je alles zo weer vergeten. Je hersens hebben tenslotte ook een beetje rust nodig om alles even te laten bezinken. Maar maak de pauze nou niet gelijk een half uur want dan verspil je kostbare tijd! Neem een korte pauze van ongeveer 5 tot 10 minuten om even een glaasje drinken te drinken en wat lekkers te pakken.

6. Ik kreeg een keer de tip van een jongen om tijdens het leren binaural beats op te zetten. Dit is een erg rustgevend geluid speciaal ontwikkelt om te leren zodat je alles sneller opslaat in je geheugen en je concentratie verbetert. Ik vind het persoonlijk wel erg fijn want je hoort alle geluiden om je heen en het lijkt alsof je in een soort leertrans komt. Maar ook als je dit gebruikt moet je een pauze nemen!





7. Misschien is het een beetje op korte termijn maar als je er nog tijd voor hebt ga dan met vrienden leren. Als je er echt serieus mee bezig bent is de kans groot dat je het eerder weet. Wat jij misschien niet begrijpt kan je vriend of vriendin misschien wel aan je uitleggen en aangezien hij of zij het dan in eigen makkelijkere woorden doet en je het ook echt hebt gehoord waardoor het bij mij vaak beter blijft plakken zal je je het waarschijnlijk beter kunnen herinneren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Cocktails&Perfume © 2014